Tidig hösthälsning till Naturskyddsföreningens medlemmar i Nässjö kommun!

Inga höstaktiviteter

Vi har ett märkligt halvår bakom  oss och vad som väntar framåt vet vi inte säkert.

Styrelsen för Nässjö Naturskyddsförening har tagit beslutet att inte planera några aktiviteter under hösten. Ändrar sig förutsättningarna eller händer det något ”akut”får vi ta ställning till det då.

Tankar framåt

Vår valberedning planerar att ringa ett antal medlemmar under hösten då tiden går snabbt till nästa årsmöte i början av 2021.

Styrelsen måste förnyas med lite olika kompetenser och alldeles uppenbart behöver vi också några som kan ”digitalisera” verksamheten, det har pandemin visat klart.

Kan Du själv ställa upp eller vet Du någon som Du anser lämplig –

tveka inte att kontakta valberedningen där Sara Normark är sammankallande.(sara_normark@hotmail.com)

Du och Ditt engagemang behövs!

Vi har generellt varit dåliga på att fånga upp det engagemang som finns bland medlemmarna och vill på detta sätt be er kontakta valberedningen även för andra intressen än styrelsearbete.

Vårt arbetsområde är brett och och vi har haft önskemål om en rad olika aktiviteter som vi inte alltid mäktat med, t ex;

Inventeringar – både Flora och Fauna.

Hållbar konsumtion –  jobba mot butiker och offentliga inköpare  m fl för långsiktig hållbarhet.

Bevaka planärenden – just nu är Storesjön högaktuell som reservvattentäkt trots riskerna som finns.

Driva på upprensning av ”gamla synder”– just nu är bl a den gamla tippen vid Emån i Bodafors och fosfor i åar och sjöar från en längesedan nedlagd jästfabrik i Nässjö åter aktuella.

Påverka och informera – sker normalt genom föreläsningar, möten och liknande men nu måste vi tänka oss även andra vägar som vi troligen aldrig provat.

Och mycket annat -……………

Har Du någon fråga Du vill vara med och driva  eller något intresse som kan ske genom föreningen så kontakta Sara Normark. Hon samordnar detta med styrelsen och det finns olika sätt att jobba på.

Flera kretsar har individer eller grupper som inventerar eller jobbar med konsumtionsfrågor utan att vara med i styrelsen, typ arbetsgrupper eller liknande.

Vi hoppas Du hör av Dig!

Lasse Lindfors