AGENDA 2030 – DE GLOBALA MÅLEN

De globala målen i AGENDA 2030 diskuterades torsdagen 16 november i Missionskyrkan, Nässjö.

Arrangörer var Nässjö Naturskydsförening i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan, Missionskyrkan och Nässjö Fair Trade City/Nässjö Kommun.

Inledde gjorde Lowe Smith Jonsson, ungdomssekreterare i svenska FN-förbundet.

Mötet leddes av Marie Hammarin, Studieförbundet Vuxenskolan och Lars Lindfors, Nässjö Naturskyddsförening.

Inbjudan hade lockat 50-talet deltagare, bl a Tommy Friman, Tekniska Serviceförvaltningen,  Christer Andersson ,SÖDRA,  Helena Klint, VA-chef, NAV, Monica Johansson, miljöhandläggare, Nässjö Kommun, Harald Karlsson, LRF.

Dessutom var de politiska partierna inbjudna, men tyvärr kom inte så många.

Man koncentrerade sig på TRE av de globala målen:

Nr 6:  Rent vatten och sanitet.

Nr 12 :Hållbar konsumtion och -produktion.

Nr 15 : Ekosystem och biologisk mångfald.

Helena Klint informerade om ett lyckat resultat av vattenransoneringen i somras. Hon meddelade också att det snart finns ett färdigt förslag om reservvattentäkt för kommunen.

BRA att ha egen kasse med sig när man handlar och att man tänker till när det gäller sophanteringen.

Frågor  om skogsbruket och vad som egentligen ÄR en NATURLIG skog kom också upp.

På det hela taget blev dock inte  målen slutdiskuterade, så en fortsättning på arrangemanget är önskvärd.

gärna med större och bredare engagemang av politiker och den yngre generation.

Stort TACK till Missionskyrkan för BRA organisation och GOTT fika!