Program 2022

Klimatmanifestation

Under parollen ”Nässjö för klimatet” samlas vi på Stortorget i Nässjö klockan 12:00-14:00 för att manifestera för krav på handling för att möta klimathotet. Talare, musik och representation från Naturskyddsföreningen förstås men även från Studieförbundet vuxenskolan och Svenska kyrkan. Det kommer även representanter från kommunen som kan informera om kommunens miljöarbete.

”Nässjö för klimatet” är en aktionsgrupp som vill kraftsamla individer och organisationer i Nässjö för att driva på för klimatåtgärder

21 april

Hur mår den svenska skogen?

Föreläsning av Sebastian Kirppu, flitigt förekommande i SVT:s serie ”Slaget om skogen” om det moderna skogsbruket, klimatpåverkan och biologisk mångfald. Sebastian är skogsbiolog med passion för skog, biologisk mångfald och ekosystem, har tidigare arbetet på Länsstyrelsen i Dalarna. Numer ägnar sig Sebastian åt att försöka rädda de kvarvarande naturskogarna i Sverige. Han är även föreläsare för myndigheter, skogsbolag, studenter och föreningar.

Föreläsningen äger rum i kaféet i Lövhult, intill Motionsgården i Lövhults friluftsområde strax utanför Nässjö mot Eksjö, klockan 18:00.

Ansvarig: Katarina Hjalmar 073-650 22 45

25 april

Fagning Bråna äng

Vi samlas ute på Bråna Äng klockan 17:00 (tag vägen från Cirkel K /Skagerts). Det går dock bra att komma när ni kan om det är svårt att hinna till klockan 17:00.

Vi städar ängen, räfsar bort gammalt gräs, löv och grenar som annars skulle försvåra slåttern. Naturskyddsföreningen bjuder på fika.

Ansvarig: Kjell Aronsson, 073-085 00 87

15 maj

Tipspromenad i Lövhult

Naturskyddsföreningen anordnar tipspromenad i Lövhult under hela vecka 20. Start vid motionsgården där man hämtar sitt startkort.

Kostnad: Vuxen 20 kronor och barn 10 kronor, betalas med swish.

Ansvarig: Ewa-Britt Malmström, 070-280 32 91

19 juni

De vilda blommornas dag

Promenad vid Vikskvarns naturreservat i Almesåkra, Nässjö med guiden Kjell Mohlin. Samling vid parkeringen vid infarten till naturreservatet Vikskvarn kl 13:00. (Koordinater: 57.53026318967461, 14.613761926483138). Medtag eget fika. Lämplig klädsel är grova skor, kängor eller stövlar. Ingen föranmälan. Om någon vill försöka samåka och lämna en bil i stan eller ta med några passagerare så är det samling på Södra Torget vid grillen kl 12:30.

Ansvarig: Johanna Andersson, 070-714  79 39

—-

24 juli

Guidad vandring i Linneryds kulturreservat klockan 13

Samåkning: Nässjö Södra Torget samling/avresa kl. 12:30.
Guide: Roland Svensson, markägare och initiativtagare till kulturreservat i Linneryd.
Plats: Kulturreservat Linneryd är beläget i Nässjö kommun, utefter väg 817 mellan Malmbäck o Hok.

Vägbeskrivning: Nässjö – Malmbäck – Hok . Från avtagsvägen i Malmbäck mot Hok är det ca 10 km.
Gården ligger på en höjd på vänster sida (södra sidan) av landsvägen.
Samlingsplats och parkering på Linneryds gårdsplan/ladugårdsplan.

Mer information om kulturreservatet på deras hemsida: Linneryds gård

30 juli

Slåtter i Bråna äng

Samling klockan 9 och vi räknar med att hålla på till klockan 13 så får vi se om det några som är ihärdiga och vill fortsätta. Det går också bra att ansluta under förmiddagen. Medtag egen matsäck. Föreningen har ett antal liar men det är välkommet att ta med egen.

Nässjö Naturskyddsförenings aktiviteter sker i samarbete med