Samrådsyttrande ang Storesjön 2019-11.

Nässjö Naturskyddsförening lämnar härmed följande samrådsyttrande kring frågan om Storesjön som reservvattentäkt:

Vi ansluter oss till de synpunkter, som lämnats av Bodafors Fiskevårdssällskap, Storesjöns Fiskevårdsområde, Emåns EKO-museum samt Fiskeklubben Grimmen daterat 2019-11-02.

Vi har tidigare lyft riskerna för vattenflödet i Emån, sedimenttransport p g a varierande vattennivåer och tillflödesminskning p g a klimatförändringarna.

Nässjö Naturskyddsförening har varit i kontakt med Naturskyddsföreningens kretsar i Eksjö, Tranås och Sävsjö och vi konstaterar, att det finns en likartad problematik kring vattenförsörjningen över hela Höglandet.

Därför förordar vi en utredning om gemensam hantering av vattenförsörjningen för Höglandets kommuner där Vättern är råvattenkälla.

Som exempel vill vi nämna Örebros m fl kommuners planer på att utnyttja Vättern .

Utredning av att använda Vättern som råvattenkälla har pågått sedan 2008. Hösten 2017 har kommunerna Örebro, Laxå, Hallsberg,  Kumla och Lekeberg bildat ett gemensamt bolag för att använda Vättern som vattentäkt.

Vi vill förorda denna typ av långsiktig lösning av frågan då vi anser att den ger minsta möjliga risker för miljön.

Det är viktigt är att problemet löses så snart möjligt då planeringstid och genomförande tros ta relativt lång tid .

Nässjö Naturskyddsförening

genom Per Blomkvist.