MILJÖVÄNLIGA VECKAN.

4 – 5 oktober genomförde NNF flera aktiviteter.

Torsdagen 4 okt var vi tillsammans med Nils Viklund från RIKS  och två gäster

från Filipinerna, Sarah och Elenore ute och besåg EMÅNS EKOMUSEUMS Naturslinga under ledning av Per Blomkvist.

Johan Uhr, Emåns EKO-museum , berättade om NATURSKOLAN.

På kvällen samlades vi i Studieförbundet Vuxensskolans lokaler i Nässjö , där våra gäster Sarah och Elenore informerade om sina orgasnisationers , Ban Toxics och Eco Waste miljöarbete på Filipinerna, f f a i samband med guldutvinning, där det sker en utbredd användning av kvicksilver!

Vi såg en film om den planerade gruvdriften i Norra Kärr och diskuterade kring detta.

Slutligen informerade Nils-Erik Eriksson om planerna med reservvattentäkt för Nässjö, som från NAVs sida föreslås bli Storesjön. Mot detta finns mkt att invända , bl a att vattenförningen i kan bli så låg att beståndet av flodpärlmussla hotas.

Dagen därpå blev det utflykt till ZINKGRUVAN vid Askersund . I egna bilar for vi längs den vackra Vätterleden  norrut och stannade vid Brahehus! Dwetta uppskattades mycket av f f a våra utländska besökare.

På gruvkontoret blev vi grundligt informerade om företaget LUNDIN Mining , som nu driver gruvan, där man förutom zink även utvinner t ex bly.Här på platsen har det funnits gruva sedan 1800-talet då företaget Vielle Montagne” stod för verksamheten. Vi fick också höra om det stora sandlagret, som är en följd av verksamheten, fungerar. Det fick vi en blick på på hemvägen, men tyvärr blev det inget besök nere i själva gruvan, vilket nog många av oss bespetsat sig på!

På resan till Mjölby, där ”Stockholmarna” skulle ta tåget besökte vi bl a Vadstena med Slottet och Omberg! Tyvärr blev det strul och resenärerna tvingades ta ett senare tåg mot huvudstaden:(

För PANORAMABILD ,KLICKA I BILDEN!