Höstvandringen på Vittingsberget

Vittingberget

Nässjö Naturskyddsförening har haft höstvandring till Vittingsberget lördagen den 26 september. Under Per Blomkvists ledning vandrade fyra damer, två herrar och fyra hundar i strålande väder in på militärens övningsområde, som för dagen lyckligtvis var öppet!

Förutom en fornborg från järnåldern kunde även diabaskonglomerat ur Almesåkraformationen beskådas och så förstås den fantastiska utsikten mot Eksjö !  Vädret var dessutom klart och fint!  Gott om lingon var det också.

Några oförvägna följde med  brant ner i Vittingsdalen väster om berget och kunde titta på de klippor, där bergsklättrare slagit bultar i berget. Klättringsförbud råder dock i området, enligt Länsstyrelsebeslut. Området är botaniskt rikt p g a diabasens näringsrika inverkan och vi såg bl a svartbräken, hällebräken, liten häxört, strutbräken, trolldruva och röda vinbär, som påminner om gammal bosättning i trakten.

Efter strapatserna samlades vi för en fika vid en klippa, som gav lä för nordanvinden, och SOL!

1 thoughts on “Höstvandringen på Vittingsberget

1. Varför är det så omöjligt visa var någonstans Vittingberget i Nässjö kommun ligger – åtminstone på en kartbild ?