Svampvandring

Svampvandringen söndagen den 7:e september förlades till Grimstorp och vi var 15 personer som vandrade längs Hattsjöns östra strand. Vi gick på den gamla järnvägsbanken, där förr vagnar rullade med grus från Västrabyåsens utlöpare till det pågående arbetet med byggandet av dubbelspåret på södra stambanan.

Soligt och varmt var det och detta hade också drivit Karl-Johansvamparna i höjden, de flesta hade denna dag tyvärr passerat bäst- föredatum. Däremot fann vi LÄRKsopp, smörsopp, stolt fjällskivling, sandsopp m fl. Experthjälp vid plockandet stod Dusanka för och Per stod för för själva upplägget av vandringen.

15 deltagare kom med och det blev tre härliga timmar i naturen. Avslut blev det på det numera sanerade impregneringsområdet med examinerande av svampar och, förståss, fika!

Många var intresserade av flera plockarvandringar nu i höst, så Facebookgruppen ”SVAMPARNA” har bildats, där kan man kolla efter fler vandringar!

IMG_0805IMG_0800